Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan...

Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan

Monday, June 11, 2012

Balik Kampung

Assalamualaikum semua, Saya baru balik dari kampung di Kelantan. Banyak kisah indah yang dapat dikongsikan. Adik bungsu baru masuk ke rumah barunya...Alhamdulillah cantik rumah beliau! Alhamdulillah juga Mek (Ibu saya)masih sihat at the age of 70!Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Saya hanya ingin berkongsi kisah yang begitu menyentuh hati saya. Saya berpeluang melawat Pakcik A, adik ibu saya. Tersentuh sungguh hati! beliau yang baru-baru ini terjatuh di bilik air kelihatan kurus dan pucat! Bukan itu sahaja, percakapannya terhad, sepatah demi sepatah perkataan ynag keluar, itupun kadang-kadang sukar difahami. Dulu Pakcik A bertubuh gempal, ceria dan suka bercerita dengan saya! Aduh, inilah hakikat putaran kehidupan ... Saya dan suami bersama-sama memotong kuku jari tangan dan kakinya. Itu sahaja yang termampu saya lakukan untuk menunjukkan rasa kasih saya padanya.Pakcik A mulanya keberatan takut menyusahkan kami sambil memberitahu berulang kali bahawa anak lelaki sulungnya akan melakukan kerja itu bila melawatnya. Saya tidak pasti bila kali terakhir nak-anaknya melawat beliau.Namun mulutnya sentiasa menyebut nama anak-anaknya terutama anak lelaki sulungnya dan isteri yang pada andaian saya mungkin lebih kerap melawat beliau. Alhamdulillah mulutnya terkumatkamit berzikir dan beliau tetap patuh mengerjakan solat. Malah solatnya dilakukan seawal mungkin. Masuk sahaja waktu, beliau gelisah mahu mengambil wuduk. Airmata saya menitis bila memegang jari jemari yang suatu masa dahulu pernah memandikan saya semasa saya kecil. Beliau seorang yang warak dan penyayang. Saya tidak akan lupa apa yang pernah dilakukannya dahulu semasa mudanya. Dia pernah membeli hadiah sarung kaki untuk saya. Dia kerap menasihati kami adik beradik. Dia kerap bawakan kami kuih-muih. Saya tidak dapat bayangkan kenangan-kenangan yang telah dicipta sebagai seorang ayah kepada anak-anaknya. Hanya Tuhan yang tahu! Beliau melakukan apa sahaja kerja, sehingga membasuh pakaian untuk keluarga..Ah, biarlah Tuhan yang Maha Adil mengadili segalanya! Saya dapat bayangkan harinya yang panjang kini. Berkurung dirumah dengan kesihatan yang begitu merosot... kehadiran anak-anak menjadi penantian utama baginya. Saya tahu anak-anak beliau (sepupu2) saya merupakan anak-anak yang baik dan soleh. Cuma saya risaukan kesibukan kita di KL ini menghadkan masa untuk menjenguk beliau yang uzur itu. Kebajikan kepada Ibu bapa merupakan 'peluang' untuk anak-anak menjejaki syurga Allah.Mari kita raih peluang itu sementara kita masih diberikan peluang oleh Allah. Usah dipersoalkan apa yang ibu bapa berikan kepada kita kerana selamanya kita tidak mungkin dapat membalas jasa mereka, walaupun jasa untuk 'kelahiran' kita sahaja. Tanyalah diri kita dahulu apakah kita sudah menjadi anak yang soleh? Apakah kita sudah selesa untuk menjawab soalan Allah nanti terhadap layanan kepada kedua ibubapa kita? Semoga kita semua (semestinya termasuk diri saya juga!) mendapat redha kedua ibu bapa kerana hanya dengan redha mereka kita mampu meraih redha Allah.Sabda Rasullulah SAW bermaksud, “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.” Riwayat al-Hakim.

No comments: