Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan...

Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan

Saturday, June 16, 2012

Assalamualaikum.

Kita ada 'sambutan'Israk-mikraj, maulidur rasul, nuzul Al-Quran dan sebagainya. Alhamdulillah sekurang-kurangnya dari terlupa langsung, ada juga kita ingat setahun sekali. Namun persoalannya cukupkah begitu sahaja?

Apa jua peristiwa berkaitan agama kita bukan hanya untuk 'dikenang' namun tuntutannya lebih jauh dari itu. Walaupun sesuatu peristiwa itu hanya berlaku pada satu tarikh, namun signifikannya sepanjang saat kehidupan. Contohnya Nuzul Al-Quran. Al-Quran bukan untuk diingati semasa nuzul Al-Quran sahaja. Al-Quran mesti dibaca, difahami dan dipraktikkan kandungannya sepanjang masa sehingga ke nafas terakhir kita, insya-Allah. Kita sudah tua, terlalu banyak yang perlu dipelajari tentang Al-Quran? Malah ada yang membaca Al-Quran pun masih merangkak-rangkak?

Jangan putus asa.Tidak berputus asa dari rahmat Allah melainkan orang yang kafir/kufur. Allah itu Maha Mengetahui, Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Kesilapan yang lalu usah kita ulangi lagi. Mulakan langkah yang baru untuk mendekatkan diri kita kepada Allah. Belajarlah tentang ilmu agama walaupun apa yang kita pelajari itu merupakan tahap pengetahuan anak-anak berusia enam tahun. Yang penting kita memulakan langkah kita. Allah yang Maha Pengasih itu tidak melihat permulaan kita, Dia melihat bagaimana pengakhir kepada hayat kita. Semoga kita semua berjaya dalam mencari redha Yang Maha Esa, Insya-Allah.

Saya juga suka untuk menyentuh tentang sambutan hari-hari lain juga. Hari Ibu, hari Bapa! Baguslah kalau sekurang-kurangnya setahun sekali dapat berikan hadiah kepada ibu dan bapa. Rasulullah SAW juga mengalakkan kita saling memberi hadiah (mengikut kemampuan) untuk mengeratkan kasih-sayang antara kita.

Halnya sama juga. Mengingati ibu dan bapa tidak cukup hanya setahun sekali. Apalah ertinya jika hari bapa (kononnya hari ini) kita sambut penuh meriah dengan hadiah yang mahal namun 364 hari lagi dalam setahun itu bapa kita 'entah di mana' dalam diari hidup kita. Bapa kita jauh terpinggir bukan sahaja secara fizikalnya, namun ada di kalangan kita yang menyiksa bapa mereka secara emosinya juga. 'Kita' bukan sahaja menzahirkan bahawa urusan hidup kita yang lain jauh lebih penting dari seorang bapa malah kita melupakan kebajikan mereka seolah-olah seorang bapa itu tiada langsung harganya pada 'kita'. Marilah kita perhatikan firman Allah mengenai ibu bapa ini di dalam Al-Quran semoga kita mendapat 'hidayah' dariNya,

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).
Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”
Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang-orang yang bertujuan baik mematuhi perintahNya, maka sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat.
[Al-Israa’ :23 -25]


Saya sebenarnya ingin kongsikan kisah hebat seorang anak yang sangat releven dengan 'hari Bapa' ini. Namun saya kesuntukkan masa sekarang ini, semoga Allah izinkan saya menulisnya secepat mungkin nanti, insya-Allah.

No comments: