Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan...

Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan

Saturday, June 23, 2012

Assalamualaikum wrtb.

Hidup ini dipenuhi ujian dan kejutan. Tanpa melihat apa yang berlaku sekeliling, cukup dengan diri kita sendiripun sudah berbagai peristiwa suka-duka yang kita tempuhi. Itulah warna kehidupan. Sesungguhnya Allah pasti menguji manusia lebih-lebih lagi orang beriman. Semoga apa jua ujian dalam hidup kita, mampu kita lalui dengan tabah. Memang sukar. Namun yakinlah seberat manapun ujian tersebut ianya pasti berlalu. Mohonlah ketabahan dan kekuatan untuk menghadapi dugaan hidup kepada Allah.

Setelah membaca di akhbar tentang keinsafan seorang 'Mak Nyah' untuk kembali ke pangkal jalan di dalam harian Metro, saya teringat cerita ustaz Malik Hanafi tentang 'Mak Nyah' yang sudah insaf ini. Betapa berat ujian untuk mereka bila 'mata-mata' memandang kepada mereka ketika mereka berbaju Melayu ke Masjid. Bagaimana tiada yang memandang, dengan alis lentik, muka pink dan kulit halus mereka memakai songkok, dengan fizikal seorang perempuan mereka berbaju melayu! Masya-Allah luasnya rahmat dan pengampunan Allah sehinggakan mereka yang telah terlajak ke peringkat itupun masih diberikan hidayah untuk kembali ke jalan diredhaiNya.

Kita pula bagaimana? Kadangkala ada ujian yang 'bentuknya' seringkali membuatkan kita lupa bahawa itulah ujian untuk kita. Kita kaya? muda? cantik? lalu kita rasakan itu sebagai rahmat pemberian Allah semata. Sebenarnya dalam pemberiannya itulah terkandung ujian. Berapa banyak kita bersyukur? Sudahkah kita membantu mereka yang memerlukan? tiadakah rasa bangga dan riak dalam diri kita? Pendek kata semua orang diuji, cuma bentuk ujiannya sahaja berbeza. Mari kita renungi maksud dari Al-Quran mengenai ujian ini;

[Al-‘Ankabut : 2]
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
[Al-Anfal :28]
Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.
 
Rasulullah SAW pula bersabda;
”Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.”
 
Riwayat al-Hakim

"Tidak ada sesuatu yang menimpa seseorang Islam sama ada kepenatan, kesakitan, kesusahan memikirkan perkara yang akan datang, kedukaan, sesuatu yang menyakiti, atau kesusahan mengingatkan apa yang telah berlaku - sehinggakan tikaman duri yang mencucuknya - melainkan Allah hapuskan dengan sebabnya, sebahagian dari dosa-dosanya."
 
Abu Sa'id al-Khudri dan Abu Hurairah r.a

Semoga kita semua 'berjaya' melalui ujian-ujian dalam hidup dan beroleh keampunan dan tingkatan darjat di sisi Nya, Amin.

NOTA: Hadis dipetik dari himpunan Hadis  (kompilasi JAKIM).

No comments: