Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan...

Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan

Tuesday, June 19, 2012

Assalamualaikum.

Seperti yang saya janjikan, saya terpanggil untuk kongsikan kisah seorang anak yang sangat hebat sempena hari bapa yang baru berlalu.

Biar saya namakan lelaki ini Z sahaja. Z dilahirkan tanpa bapanya di sisi. Semasa ibunya mengandungkannya lagi bapanya menghilangkan diri tanpa khabar berita. Ibu Z hampir keseorangan memikul beban kehidupan memandangkan beliau yang berbangsa cina dijadikan anak angkat oleh keluarga melayu. Setelah Z dilahirkan, ibunya terpaksa menyerahkan Z kepada kakak angkatnya kerana ibunya terpaksa bekerja untuk menampung hidupnya dan abang Z yang masih kecil.

Masa terus berlalu. Z bertuah kerana keluarga angkatnya sangat menyayangi dan mengambil berat mengenai dirinya. Z berjaya ke universiti dan membuka firma sendiri bersama rakan kongsinya di KL.

Setelah 'mencari' bapa yang menghilang, akhirnya Z temui bapanya itu yang tinggal tidak jauh dari KL.

Bapa Z bahagia bersama isteri baru dan mempunyai 5 orang anak. Z sangat gembira kerana telah dipertemukan dengan bapanya. Bapanya dilayan dengan penuh hormat malah Z membawa bapanya mengerjakan umrah bersamanya. Bapanya juga sering berulang alik ke rumah Z dan sering meminta Z menolongnya bila berdepan dengan kesulitan.

Ramai kawan-kawan yang mengetahui kisah silam Z merasa 'terkilan' dengan layanan Z yang terlalu 'baik' terhadap bapanya itu. Tambahan pula at one point ibu  Z  juga terasa kecil hati terhadap Z bila mengenangkan apa yang telah dilakukan oleh suaminya dahulu. Kawan-kawan masing-masing memberi komen sendiri;

"Tidak perlulah kau buat baik sangat dengan bapa kau tu, dia dulu tidak ambil kisahpun tentang kau!"

"Kau tidak ingatkah macamana penganiayaan bapa kau terhadap kau adik beradik dan  ibu kau ?"

"Bapa kau kan sudah ada anak-anak baru, biarlah anak-anaknya itu yang ambil berat pasal dia."

Despite komen-komen yang negatif tersebut, respon yang diberikan oleh Z memang sangat hebat .

"Aku tidak kisah apa yang telah berlaku. Biarlah apa yang dilakukan oleh bapa aku diadili oleh Tuhan yang Maha Mengetahui dan Maha Adil. Aku tidak layak untuk mengadilinya apatah lagi untuk menghukum dia. Aku pula takut untuk diadili Tuhan sekiranya tanggungjawab sebagai seorang anak tidak aku tunaikan."

Begitu hebat prinsip yang dipegang oleh insan bernama Z ini. Sememangnya Z seorang insan yang hebat 'takwanya'. Jawapannya mengunci terus mulut rakan-rakan. Masing-masing insaf dan terkedu mendengar jawapan Z.

Ada dua pengajaran berguna dari kisah Z.

1. Biar bagaimana 'burukpun' ibu bapa kita, tanggungjawab kita sebagai seorang anak tidak terlepas begitu sahaja. Sebagai seorang anak, kita tetap dihisab terhadap layanan dan tanggungjawab kepada ibu bapa.

2. Ibu Z seorang wanita yang baik dan beriman . Pada mulanya sahaja beliau terasa kecil hati. Tidak lama kemudian beliau juga turut menyokong Z. Seorang ibu yang baik tidak akan menghasut anak-anaknya untuk membenci bapanya hanya kerana perasaan dendam peribadinya. Seorang ibu yang benar-benar menyayangi anak-anaknya tidak akan membiarkan anak-anak untuk melakukan dosa besar dengan menderhaka kepada bapanya.

Sekian dulu untuk perkongsian kali ini. Pilihlah untuk memaafkan, bersangka baik dan melakukan sesuatu kerana Allah semoga kita lebih hampir kepada takwa!

Wassalam.

No comments: