Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan...

Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan

Sunday, June 24, 2012

Assalamualaikum wrtb.

Jika ditanya adakah anda mencintai Allah? Jawapannya kita semua 'merasakan' kita mencintai Allah.
Bagaimana jika ditanya adakah Allah mencintai kita? Jawapannya apa pula ya? Pasti? Belum tentu?

Hakikatnya Allah itu amat mengasihi semua makhluk dan hambanya. Namun manusia itu sendirilah yang mengundang murka Allah terhadap mereka.

Saya hanya ingin berkongsi ilmu mengenai CINTA ALLAH yang disampaikan oleh Syeikh Ali Soleh Bin Ali Jabir (Imam berasal dari Madinah) semasa kuliah Maghribnya di Surau An-Nur, BB Bangi pada 3 Syaaban 1433 yang lalu (23 Jun 2012).

Suatu ketika Rasulullah SAW dan para sahabat menyaksikan bagaimana resah dan deritanya seorang ibu yang kehilangan anaknya. Ibu tersebut tidak menghiraukan keadaan dirinya kerana asyik mencari anaknya yang hilang. Tidak lama kemudian ibu tersebut berjumpa anaknya yang hilang itu. Keduanya berpelukan seolah-olah tidak mahu berpisah untuk selamanya. Lalu Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabat, "Pada pendapat kamu apakah ibu tersebut rela jika anaknya itu dihumban ke dalam api?" Para sahabat dengan pantas menyatakan "Pastinya tidak" kerana semua maklum bagaimana dalam dan tulusnya kasih seorang ibu terhadap anaknya.  Lalu Rasulullah SAW memberitahu bahawa kasih sayang Allah kepada hambanya jauh melangkaui kasih dari seorang ibu terhadap anaknya.

Lalu bagaimanakah untuk mendapat CINTA Allah yang hebat itu? Imam Syeikh Ali Soleh menitipkan 10 perkara atau amalan yang boleh mengundang cinta Allah kepada kita;

1. Tilawah A-Quran dan memahami maksudnya.

Kehebatan Al-Quran sangat menakjubkan kita. Semua orang mampu (jika berusaha) untuk membaca  
Al-Quran walaupun bahasa pertuturannya bukan bahasa Arab. Malah orang yang cacat penglihatan juga mampu membaca Al-Quran. Inilah di antara kehebatan Al-Quran. Namun sebagai orang beriman, belum cukup untuk kita sekadar membacanya sahaja. Kita perlu mempelajari maksud isi kandungannya dan mempraktikannya dalam kehidupan seharian. Baca dan fahamilah maksud Al-Quran walaupun hanya satu mukasurat malah kalau tidak mampu mulakan dengan beberapa ayat sehari secara istiqamah. Insya-Allah hati akan lebih tenang dan kita berasa lebih hampir kepadaNya.

2. Dekatkan diri dengan Allah melalui amalan-amalan sunat.

Kalau mahu dicintai, bukankah kita dahulu mesti mencintai? Tuan Imam menyatakan kalau setakat melakukan amalan wajib belum tentu kita melakukannya kerana cinta, mungkin level kita kerana takutkan neraka Allah. Namun seseorang yang benar-benar berusaha meraih CINTA Allah akan melakukan lebih dari itu, yakni memperbanyakkan amalan-amalan sunat yang lain juga.

3. Berterusan zikirullah dengan hati.

Zikirullah, secara theori,  amat mudah untuk dilakukan. Seseorang tidak perlu berwuduk, tidak perlu menghadap kiblat, tidak perlu duduk di tempat tertentu dsb. Bila-bila masa sahaja kita boleh lakukkannya. Itu theori. Perlaksanaannya tidak semudah itu. Kenapa ya? Kerana mungkin minda kita lebih dipenuhi dengan urusan-urusan dunia sehinggakan sukar untuk kita berzikir mengingati Allah.

Zikir terbahagi kepada 3 jenis;
i) Zikir lisan. Mengucapkan zikir dengan lisan contohnya bila kita bertasbih, bertahmid, bertakbir, beristighfar dsb.
ii) Zikir Perbuatan. Melakukan sesuatu yang menunjukkan ketaatan kepada Allah.
iii) Zikir Kalbu. Merupakan tahap zikir yang tertinggi. Zikir yang boleh melahirkan rasa KeBesaran dan KeEsaan Allah dan 'kehadiran'  Allah setiap detik.

Saranan Tuan Imam, cuba amalkan zikir pada waktu sahur (yakni lebih kurang di antara 1/3 akhir malam sehingga masuk waktu subuh). Ambil sekitar 20 minit untuk berzikir kepada Allah. Tidak perlu mementingkan kuantitinya seperti menetapkan tasbih 1000x, tahmid 1000x dan sebagainya tanpa menjiwai apa yang kita ucapkan. Namun pentingkan kualitinya. Contohnya, bila menyebutkan Allahuakbar, bayangkan kebesaran-kebesaran Allah seperti melalui Kejadian, ciptaannya ( langit dan bumi misalnya) atau peristiwa-peristiwa yang dapat memberi kesan di hati kita terhadap kebesaran Allah.

Cerita tentang kelebihan zikirullah.
Imam Ahmad Bin Hanbal (Imam Hanbali) setelah keluar dari penjara yang panjang  (Dipenjara oleh kerana menentang fahaman kaum Muktazilah yang mengatakan Al-Quran itu Makhluk) bersolat berjemaah di sebuah masjid. Orang ramai tidak mengenalinya kerana keadaannya yang baru keluar penjara itu. Beliau pula tidak memperkenalkan dirinya. Apabila selesai solat isyak, Imam Hanbali mahu istirehat di dalam masjid tersebut sebelum meneruskan perjalanan, namun tidak dibenarkan oleh penjaga masjid yang menyangkanya seorang pengemis. Beliau beralih ke halaman masjid, namun masih disergah dan diugut pukul sehingga memaksa Imam Hanbali keluar dari pagar masjid. Kejadian ini disaksikan oleh seorang lelaki. Beliau mengajak Imam Hanbali menjadi tetamunya. Imam Hanbali dilayan dengan baik. Lelaki itu rupanya seorang pembuat roti. Imam Hanbali merasa kagum dengan lelaki tersebut yang senantiasa berzikir kepada Allah sepanjang masa walaupun semasa sibuk membuat roti. Lalu Imam Hanbali bertanya "Apakah tuan mendapat apa-apa kebaikan dari amalan istighfar dan zikir tuan itu?" "Alhamdulillah doa dan hajat saya selalu dimakbulkan oleh Allah," jawab lelaki itu. "Cuma satu sahaja lagi doa saya masih belum dimakbulkan Tuhan..." lelaki itu bersuara perlahan. "Apakah doa tuan itu?" tanya Imam Hanbali. "Saya sangat teringin untuk bertemu Imam Hanbali". Mendengar ucapan lelaki tersebut Imam Hanbali terus menangis terharu dan mengaku bahawa dialah Imam Hanbali yang ingin ditenui lelaki itu. Kedua-duanya saling menangis terharu dan berpelukan.

 Lihatlah, betapa Imam Hanbali melalui detik dihalau dari masjid itu sebenarnya merupakan proses perancangan Allah untuk memakbulkan doa sipembuat roti yang selalu berzikir itu. Subhanallah, hebatnya kelebihan zikirullah!

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka." 

Riwayat Abu Daud

Tunggu nanti sambungan 7 lagi amalan seterusnya...

Wassalam.




2 comments:

Unknown said...

Tentang zikir lisan tu, nie yang diajarkan oleh Ustaz Dr. Basit Abdul Rahman, pengetua pondok Sungai Durian kepada saya, "Subhanallah Walhamdulillah Walailahaillallah Wallahu Akbar." Zikir paling senang kita hafal dan praktikan. Byk kelebihannya, sila lihat www.abumuanasmadani.com.

nor hayati said...

Terima kasih.