Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan...

Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan

Thursday, June 14, 2012

Assalamualaikum.

Sekejap tadi saya mengikuti rancangan 'Islam Pilihanku' (kalau tidak silap nama rancangan itu) di radio IKIM. Sebenarnya saya jarang sekali terlepas dari mengikuti rancangan tersebut. Banyak perkara yang boleh kita pelari dari Tetamu-tetamu jemputan (saudara 'baru'). Saya cukup seronok dan terharu mendengar hujah-hujah dan butir perbualan Brother Lim ( Saudara 'Baru' ,Tetamu jemputan)hari ini. Beliau seorang yang berilmu dan benar-benar menghayati agama Islam. Kalau tidak silap, saya pernah mengikuti ceramahnya di Surau An-Nur, Bangi. Alangkah baiknya jika di kalangan kita semua mengikuti contoh beliau. Pengetahuan agama beliau jauh lebih baik dari sesetenggah kita yang sudah sedia lahir dalam Islam. Namun saudaraku semua, percayalah selagi kita masih hidup, selagi itulah kita masih mempunyai peluang untuk berubah ke arah kebaikan, semoga Allah mempermudahkan!

Saya ingin kongsikan apa yang diungkapkan oleh brother Lim mengenai Solat. Analoginya cukup cantik. Beliau mengatakan solat itu umpama peta, maps. Mana mungkin seseorang yang mahu sentiasa on the right track meninggalkan petanya. Jika peta tidak dihiraukan mungkin kita tidak berupaya menuju ke destinasi yang dituju. Begitu juga solat. Solat adalah merupakan 'penunjuk arah' kepada kita supaya tidak tergelincir dari jalan yang lurus.

Solat yang dikerjakan secara sempurna akan menahan seseorang itu dari melakukan kemungkaran dan kejahatan. Marilah kita mendirikan solat dan berusaha untuk khusyuk dengan berterusan, semoga hidayah dan petunjuk Allah itu lebih hampir dengan kita.

Sama-sama kita hayati maksud ayat Al-Quran ini,
Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar.[Al-ANFAL : 29]


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi.

No comments: