Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan...

Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan

Tuesday, June 12, 2012

Assalamualaikum,

Buku Motivasi (bakal terbit, insya-Allah) untuk perkongsian pertama saya dengan kaum dewasa berjudul 'MEMILIH UNTUK BAHAGIA'. Insya-Allah saya akan kongsikan petikan-petikan langsung dari kandungan buku tersebut dan falsafah umum berkaitan kandungan buku tersebut dalam catatan saya di blog ini dari masa ke semasa.

Untuk kali ini mari kita soal diri kita secara jujur (jika kita merasa tidak bahagia)Kenapa tidak bahagia? Apa puncanya tidak bahagia? Apakah yang kita rasa seolah-olah rasa bahagia itu sebenarnya kebahagian sejati atau sekadar rasa seronok dan puas sahaja? Rasa seronok dapat duit bonus, bila habis dibelanjakan, hilang rasa seronok malah mungkin rasa menyesal pula. Lalu sebenarnya rasa bahagiakah itu?

Apakah kita akan bahagia jika memiliki wang berjuta-juta? Apakah kita akan bahagia jika mampu memperolehi apa sahaja?

Bayangkan jika kita hidup sendirian di atas sebuah pulau. Tiada tujuan. Makan, minum, tidur dan mungkin berhibur. Tiada hubungan ketuhanan. Namun semua keperluan kita mencukupi, apakah kita akan bahagia? Apakah tujuan hidup pada masa itu? Hidup tanpa tujuan dan sesat dari jalan pulang? Bahagiakah begitu? Bukankah lama-kelamaan akan timbul rasa jemu dan bosan?(Maksud jalan pulang adalah jalan kehidupan yang sepatutnya ditempuhi oleh orang mukmin yang percayakan bahawa hidup di dunia ini hanyalah sebahagian dari perjalanan pulang menemui Allah. 'Rumah' yang kekal untuk kita semua adalah kehidupan di akhirat nanti.)

Kita maklumi bahawa kehidupan kita tidak boleh terlepas dari dua jenis hubungan; iaitu hubungan sesama manusia dan hubungan dengan Allah (Maha Pencipta).

Keseronokan dan kehebatan hubungan sesama manusia sahaja tidak menjamin kebahagiaan. Kemewahan material tidak dapat membeli kebahagiaan. Ini terbukti (seperti yang kita telah ketahui)terdapatnya celebriti dan orang-orang yang popular dan bergelar 'billionaire' atau 'millionaire' mengakhiri hidup mereka dengan membunuh diri! Apakah ada rasa bahagia semasa hayat mereka?

Bagaimana pula hubungan dengan Allah? mampukah kita mempunyai hubungan yang baik dengan Allah SWT jika hubungan kita sesama manusia 'tidak' beres?

Kesimpulannya, kita memerlukan kedua-dua hubungan tersebut berjalan lancar sepertimana yang disyariatkan oleh Islam untuk mencapai rasa bahagia. Namun kemuncak rasa bahagia yang sejati adalah lahir dari rasa jiwa yang tenang sebagaimana firman Allah dalam Al-Quran ;


Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram (tenang)”
( Ar-Ra’d :28 )


Oleh itu, marilah kita mengorak langkah mencari rasa bahagia yang sebenar itu. Kita memohon ampun terhadap kesalahan yang lalu dan berazam untuk merintis jalan sebenar dalam mencari kebahagiaan mulai sekarang, insya-Allah!

No comments: