Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan...

Erti Kehidupan Pada Membuat Pilihan

Monday, July 16, 2012

Assalamualaikum wrt.
Terlebih dahulu maaf saya pohon kerana agak tertangguh untuk menyambung semula amalan-amalan berikutnya yang boleh mengundang Cinta Allah ( berdasarkan kuliah Syeikh Ali Jabir - Imam Madinah).
7) Merasa Kehinaan Tanpa Allah.
Sewajarnya kita merasakan hina dan kecewa tanpa Allah. Misalnya seseorang yang terlajak berbuat perkara dosa, beliau sepatutnya merasa menyesal dan kecewa di atas  perbuatannya. Mungkin dengan perbuatan beliau tersebut, Allah tidak lagi ‘bersama’nya. Allah tidak lagi kasih kepada dirinya. Orang beriman akan sentiasa mahu Allah bersamanya. Siapalah diri kita ini? Cuba kita sama-sama renungkan;
Hanya untuk makan makanan yang sedia terhidang sahaja Allah limpahkan kurniaanNya yang tidak terhitung;
Allah berikan rezeki makanan itu untuk kita,
Allah berikan waktu (kelapangan) untuk kita makan,
Allah berikan selera untuk makan,
Allah berikan mulut untuk dimasukkan makanan
Allah berikan lidah untuk merasa,
Allah berikan gigi untuk mengunyah makanan,
Allah berikan deria rasa/sentuh  untuk mengesan makanan panas atau sebaliknya
Allah berikan deria bau untuk menambah rasa lazat makanan,
Allah berikan tangan untuk menyuapkan makanan ke mulut,
Allah berikan mata untuk melihat makanan,
Itu hanyalah di antara kurniaan Allah untuk hanya makan makanan yang sedia terhidang sehingga makanan masuk ke mulut. Jika kita mulakan dari sumber makanan, proses penyediaan makanan, pergerakan makanan dari tekak seterusnya kepada system penghadaman makanan dsb lagi, nescaya senarai kurniaan Allah kepada kita tidak mampu kita senaraikan.
Kalau bab makan sahaja begitu besar pergantungan kita dengan rahmat Allah, untuk seluruh kehidupan ini apatah lagi. Maka sewajarnya kita merasa terhina dan kecewa tanpa cinta dan redha Allah kepada kita. Perhatikan firman Allah yang bermaksud;
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu.
[Az-Zariyat :56- 57]
8) Mengasingkan diri dan berkhalwat kepada Allah
Tuan Imam mengsyorkan kita semua mengkhaskan masa untuk bersendirian ‘dengan’ Allah. Itulah masanya untuk kita mengadu, memohon dan meluahkan rasa cinta kepada Allah. Masa yang paling sesuai adalah selepas 1/3 malam. Jika ini dapat kita lakukan sebagai rutin harian, InsyaAllah kita akan sentiasa dekat dengan Allah dan Allah akan mudah memakbulkan doa kita.
Firman Allah,
Sebenarnya sembahyang dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.
(Kami galakkan engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana sesungguhnya engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan yang panjang kira bicaranya;
Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah (amal ibadatmu) kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Dia lah Tuhan yang menguasai timur dan barat; tiada Tuhan melainkan Dia; maka jadikanlah Dia Penjaga yang menyempurnakan urusanmu.

(Al-Muzzammil: 6-9)

9) Banyak Bergaul Dengan Orang-orang Yang Mencintai Allah.
Perbanyakkan bergaul dan berkawan dengan orang-orang yang ‘hampir’ dengan Allah. Hadiri majlis-majlis yang mendekatkan diri kita kepada Allah.
Imam Syafie   pernah berkata , “ Aku cintakan orang soleh, mudah-mudahan ‘sinar’ mereka dapat memberi aku barkah. Aku benci orang yang berbuat dosa walaupun aku selalu berbuat dosa.” Begitu rendah diri seorang imam yang mazhabnya tersebar luas di muka bumi. Beliau yang hebat pada pandangan kita masih mendambakan untuk mendekati orang-orang yang soleh.
Semoga Allah memberi ‘ruang dan peluang’ untuk kita mendampingi orang-orang yang soleh, ameen.
10) Menjauhi Semua Hal Yang ‘Menjauhkan kita’ Dari Cinta Allah.
Secara umumnya menjauhi setiap larangan Allah. Orang-orang yang mengharapkan Cinta Allah bukan sahaja menjauhi perkara yang terang-terangan menjadi larangan malah menjauhi juga perkara-perkara yang syubahat, InsyaAllah.
Begitulah 10 amalan untuk mendapatkan Cinta Allah yang telah digariskan dalam kuliah  Tuan Syeikh Ali Jabir (Imam Madinah) yang disampaikan pada 23/6/2012 di surau An-Nur, Bandar Baru Bangi. Semoga kita mendapat panduan darinya. Apa-apa kekurangan datang dari kelemahan saya sendiri (sebagai penulis semula) dan saya memohon keampunan dari Allah dan kemaafan dari saudara semua. Sama-samalah kita berusaha amalkan mengikut kemampuan dan semoga kita mampu meningkatkan usaha kita dari semasa ke semasa sehingga dapat mengamalkan kesemua 10 amalan itu dengan jayanya, insyaAllah. Ameen.
Wassalam.


No comments: